«Серед сірої таборової юрби виділялися дві категорії, помітно інакші від безбарвних облич, безбарвних рухів, сірих бушлатів.
Одні – це карні злочинці, що правдами і неправдами попались у «наші» концтабори. Згорблені в усяку погоду, руки – в рукавах бушлатів, погляд з-під лоба. Хижими, навальними, нечутними тінями вони метушилися в таборових сутінках…
Другі – колишні вояки й старшини УПА, ОУНівські і безпартійні українські патріоти. Вони також відрізнялись від усіх. Коли нараз у масі, що копирсалася, переходив чоловік підтягнутий і чепурний, спокійний і маломовний, вибритий, в чистій сорочці і вичищеному взутті, у дбайливо пригладженій арештанськй одежі, можна було майже без помилки вгадати його національність, партійність і знамено, під яким він воював…
Це були люди, вірні світлій ідеї і раз даній присязі, багатьох із них не менше, а часто більше від інших мучили голодом і холодом, і стільки товаришів потратили вони на тяжких, кривавих шляхах від Карпат і Ковеля до Караганди і Мордовії…
Можна схвалювати або засуджувати діла і долю «Галичини» і «Нахтігалю», але їх останні живі вояки були гідні наслідування у витримці, в умінні витримувати страждання, умінні не спуститися до рівня смердючого обірванця. І я наслідував їх чим міг…»
Анатолій Радигін
«Постає питання: як народи ще тримаються? Яка сила змушує їх так чіплятися за гаснуче життя?...
Я збагнув це, дивлячись на українців з 25-літніми (страшно подумати!) вироками, які після цього безугавного пекла залишалися акуратними, підтягнутими, чесними людьми, які ані на крок не відступали від своєї ідеї».
Юрій Ар'є Вудка
«Ох, і було їх там! Казали, що половина всіх політичних в'язнів по всій Сибірі були бандерівці…
У совєтських тюрмах і концлагерах бандерівці мали дуже добру славу. Тверді, з'єднані, бойові. Там дуже багато кримінального елементу, «блатні», що тероризують інших в'язнів. Вони пробували взяти під ноги й бандерівців, але дістали болючого прочухана. Боротьба була кривава, але «блатні» навчилися скоро, що «єслі ето бандєровєц, нє трогай єво!»…
Ідель Коган
«У в'язниці її (Катерину Зарицьку) примушували працювати в пральні й вивозили на роботу дещо раніше, ніж нашу столярську бригаду. І ось, коли підштовхувані сторожею, ми виходили на асфальтове подвір'я перед третім в'язничним корпусом, всі, як за командою, піднімали очі. На вікно пральні. Там уже стояла вона – напівсива висока жінка, стояла, не усміхаючись, і вітала нас. І тоді всі – українці і литовці, жиди і росіяни, молдовани і вірмени – віддавали їй почесть. Одні знімали шапки, інші салютували по - вояцьки… І всі мовчки. Конвоїри кожного разу бачили цей безмовний ритуал, але мовчали…
Три роки виходив на працю з тих дверей і протягом трьох років, кожного ранку, у весняному сяйві і в мрячних зимових сумерках, у вузькому вікні, як образ Незламної, стояла жінка, зустрічаючи і проводжаючи нас.»
Анатолій Радигін
«Влада СССР та КГБ не раз намагалися зламати твердість Володимира Горбового. Я пам'ятаю роки, які провів поряд з ним у холоді та голоді на тюремних нарах спеціальних суворих в'язниць «Озерлага» та «Дубровлага». Але вороги пробували зламати дух цього борця також іншими методами: його багато разів возили з концтабору в Україну, де показували «щасливе життя»…
Йому у цих поїздках обіцяли всі блага спокійного життя, професорську посаду у Києві та повне забезпечення: тільки підпишись під закликом до українського народу з осудженням ідей націоналізму, засуди боротьбу за вільну Україну! Але Горбовий незмінно вибирав повернення до концтабору, а не зраду…»
Авраам Шифрін
«Колись у нашій зоні сидів український діяч на прізвище Сорока… Він мав «бандерівський стандарт» - 25 років… Авторитет Сороки поміж земляками був романтично - благовійний: «Кращого за нього на зонах ніколи не було», - розповідали через багато років після його смерті.»
Михайло Хейфец
«Бандерівці», Святослав Липовецький
|