Або, українські націоналісти поклали свої серця до ніг захисників Карпатської України на відміну від помпезного блюзнірства влади
«Шлях звільнення кожної нації густо кропиться кров'ю. Нашої – так само. Кров'ю чужою і своєю. Ворожою і рідною. Кров закінчує глибокі процеси національних емоцій, усвідомлень, організаційної праці, ідеологічної творчості, всього того, що нація свідомо і іраціонально використовує для ствердження свого права на державне життя»
Симон Петлюра
15 березня активісти ВО «Свобода» з усього Закарпаття, більшість молоді, вшанували священну дату для кожного українця – День збройного захисту Карпатської України від озвірілого мадярського нацизму у 1939 році. День, такий далекий від нас історично і такий близький серцю справжнього українського патріота.
Героїзм і трагедія наших предків зібрали нас у єдиний сталевий ланцюг автопотягу, який вирушив цього березневого ранку по місцях слави та болю українців, безчестя й ганьби окупантів. Видно, сам Всевишній допомагав нам, адже погода надворі видалась чудовою.
Колона автомобілів вирушила до Верецького перевалу, котрий, як і все Закарпаття густо политий кров'ю та засіяний кістками мордованих, стріляних, ґвалтованих українців і українок, бійців за нашу з вами Волю.
Відразу впало в око те, що на маршруті автоколони з'явилися посилені патрулі ДАІ. Спостерігалися й люди в цивільному. Стало зрозуміло, якою «батьківською» опікою оточила нас влада, приділивши свободівцям максимум уваги. Можливо воно і не погано, але чи потрібно чумбулом «пасти» патріотів України, замість того, аби звернути пильну увагу на те, чому іноземна держава роздає свої паспорти закарпатцям – громадянам України. Що заборонено Конституцією нашої держави. Це так, до слова.
Отже, з Божою поміччю, зважаючи на наші «євродороги» ми опинились на перевалі біля пам'ятного Хреста, встановленого свободівцями нині на відомому, одному із багатьох досі невідомих місць винищення українців. Зауважу, там нас теж «охороняли», але вже бійці «Беркуту».
Розпочалась акція пам'яті полеглих за волю України літургією о. Віталія з Тересви. Після чого, голова Закарпатського ВО «Свобода» розповів присутнім про те, як було знайдено залишки героїв, як вмирали вони із «Ще не вмерла Україна !...» на закривавлених устах. Як необхідно зараз, окрім цих десяти вояків-січовиків, відшукати інші місця захоронення, яких на Верецькому десятки. Ми мусимо пам'ятати минуле! Ми не маємо права забувати тих, хто не задля власної вигоди віддав своє життя за нині живучих – сказав Олег Куцин.
Під ясним весняним небом, овіяним легеньким вітерцем, на повні груди вдихаючи чисте гірське повітря учасники автопробігу схиливши голови слухали сумні і водночас героїчні балади про ті страшні часи Тараса Силенка, кобзаря з Київа. Кожен думав ніби про своє, та всі разом про одне. Прибули віддати шану героям друзі із сусідньої Львівщини. Правоохоронці стояли подалік з тризубами на кашкетах. До могили не підійшов жоден.
Далі автопотяг вирушив на Міжгірщину до с. Келечин, у якому народився о. Августин Волошин – символ незламного українського духу — Президент Карпатської України. Він без вагання поклав свою долю на олтар свободи батьківщини. За що знищений енкаведистами у 1945 році в Москві у Лефортівській в'язниці. Не пішов Герой на співпрацю зі сталінським режимом. А міг би жити непогано.
Тихо шуміли дерева біля пам'ятника. Згадали нащадки не злим, тихим словом свого Президента, цю величну Людину. Щемливою мелодією віддавала йому шану кобза. І знову летіли кобзареві думи у вирій.
Згодом ми дісталися (ох, дороги!) до Міжгір'я, де хортіївськими бузувірами замордовано професора, д-ра Фігура з учителем д-ром Завальницьким недалеко від райцентру та поручника Федора Тацинця з трьома січовиками перед в'їздом у саме Міжгір'я (колись Волове).
Лідер закарпатських свободівців на місцях злочинів угорських загарбників привів ряд спогадів Василя Гренджі-Донського, документального свідка тих жахливих подій 39-го нагадавши, що загарбники нищили не лише українських військовиків.
«В селі Воловому вчителював професор д-р Фігура за Чехословаччини в горожанській школі, а за нашої влади у Високій Промисловій Школі. Він був першорядним педагогом, серед молоді надзвичайно любленим. Третину своєї платні роздавав бідним учням, утримував кількох здібних хлопців в інтернаті на свій кошт. Не раз улаштовував збірки тільки тому, щоб мати змогу допомогти бідним учням.
Другим таким філантропом був д-р Завальницький, що учителював у Воловому.
Допомагав, де тільки міг, «роззичаючи» гроші з своєї платні селянам не те що без проценту, але в більшості і сам капітал йому бідні селяни не повертали.
Д-р Завальницький був надзвичайно релігійним, ходив до церкви на кожне Богослужіння. Але найбільший його ворог не міг твердити про нього, що він воював з мадярами…
Як тільки прибуло в село мадярське військо і мукачівські «сабадчапати» (терористи), що були під військовою командою, цих двох людей арештували і зараз почали під смерть катувати. Крик і зойки було чути на ціле село. Тримали їх майже тиждень, і щодня прийшлось терпіти пекельні муки. За останні дні було вже чути тільки слабі, храпливі голоси.
Одної ночі в одинадцятій годині вели їх мадярські вояки в напрямі Хуста. Це добре бачили ті селяни, що з наказу сільського уряду стерегли міст нижче села, біля крамниці Гана, на «Пустарі». Ув'язненим руки були пов'язані, ледве тримались на ногах, ледве лізли, їх прикладами стало підштовхували. Люди дивувалися, куди їх ведуть опівночі? Живим свідком цього ганебного морду є інженер Метельський… Він також був у цій групі, його також мали розстріляти. Та він, будучи молодим і сильним, кинувся цілою силою під ноги старшого жандарма, так що його підломив і клубком покотився в близькі кущі… Поки кати опам'ятались, він уже був далеко…
Через три години вояки повертали без ув'язнених і люди, що стерегли міст, зразу зрозуміли, що нещасників нема вже між живими.
Виявилося, що відвели їх за приселок Поточина у ліс «Тісну», зійшли з дороги у правий бік над Ріку і на одній полянці, напроти звора «Козяй», дорізали їх. Наступного дня ще все лежали там трупи. Жандарми зігнали поточанських людей і ті третього дня поховали трупи на тій самій полянці – та в між часі дісталися туди і дальші два трупи невідомих осіб і тепер лежали вже чотири жертви. Люди з великим жахом сконстатували, що в одному з трупів (здається д-рові Фігурі) з рота вибирали золоті зуби ще зажива багнетом. Це тому знали, що крови, яка стікала з уст, було повно і поза сорочкою – одже він мусив стояти… Другому трупові бракував палець – був свіжо відрізаний. Як видно, мадярський грабіжник злакомився на перстень, але тому, що не міг його стягнути, то відрубав цілий палець… Може, ще також зажива…»
«Федір Тацинець, один з найвідданіших членів нашої молоді, поручник «Січі», після трагедії державности з своїм відділом подався також на Гуцульщину. Тому, що в маловідомій Гуцульщині тяжко було скриватись, вернувся він у рідні околиці села Келечина і скривався в горах.
Як мадяри розповсюдили відому летючку і оголосили заклик до січовиків, взиваючи їх добровільно піддатись і тоді нікому нічого не станеться, зійшов із гір Федір Тацинець, і зголосився в команді місцевої станції жандармерії… жандармерія арештувала Федора Тацинця і разом з трьома іншими січовиками повела до Волового… Дуже можливо, що був то якраз чотар Дубик, один із найвизначніших січових старшин… Другі два січовики були галичани.
Ув'язнених січовиків по дорозі били рушницями та палицями. В селі Сойми бачили їх селяни, ув'язнених, пов'язаних один до одного, збитих так, що їх обливала кров.
Зараз нижче Сойма, на кривулі біля мінеральних джерел т. зв. «Квасу», з лівого боку стрімкою горою тягнеться смерековий ліс. Збитих січовиків завели до того лісу і на одній полянці розстріляли всіх чотирьох. Герой Федір Тацинець із своїми трьома товаришами в цьому лісі віддав свою шляхетну душу Створителеві, сконавши в руках нелюдських азіатів…»
А ось що виробляли мадярські «лицарі» з українками.
«Куди тільки не прийшло військо брутального окупанта, всюди почувся плач, ридання і тяжке горе. Убивали полонених січовиків, дорізували ранених, але з найбільшою насолодою накидувались на гарних дівчат і молодиць по селах і містечках. В Королеві заволочили якусь дівчину, догадуються, що це одна учителька, що день перед тим втекла з Севлющини, до школи. Тут її знасилувало десятки вояків, опісля, вночі, напівмертву відволочили і вкинули до Тиси…
В Хусті зловили одну українку-галичанку в січовій шапці. Заволочили її до одного будинку у колишній чеській колонії, де заквартирувалось мадярське військо, і нещасної українки більше ніхто не побачив.
На великому копанянському полі під час боїв полонили мадяри січовиків, між ними й одну дівчину. Осмішили її, зірвавши з неї одяг, один мадярський вояк всадив до неї багнет у голі груди, а другий вояк пустив до неї кулю… Нижню частину черева здичавілі садисти покололи штиками…
На вишківському мості поповнили мадяри черговий морд жінок: у хустській школі, де квартирувало військо, знасиловали туди заволочених двох жінок. Коли ті були вповні вичерпані і напівзімлілі, їх вкинули до авта і відвезли на вишківський міст. Тут, на самітньому мості серед поля, далеко від людей, зв'язали нещасним українками руки-ноги, прив'язали одну до другої і живцем кинули у глибоке плесо холодної води. Нижче Хуста вода викинула їх на берег. Селяни побачили два зв'язані трупи, але було заборонено туди ходити. Вояки, що доглядали побережжя Тиси пустили трупи знов на воду.
Між Квасами і Ясіням, на Ловецькій дорозі в т. зв. «Труфанцях», по один бік дороги тиждень лежали чотири трупи зґвалтованих і замордованих гуцулок. Не дозволили їх поховати. Також і в Ясіня замордували мадяри двох знасилуваних гуцулок, яким ще, крім того, повідрізували груди…»
…Кров стигне в жилах від такого. Чому до цих пір Будапешт не покаявся за убієнних???
Те, як хортіївські азійські вилупки намотували на багнети і телеграфні стовпи нутрощі українців, описувати не буду. Читайте книжку Гренджі-Донського «Під чоботом окупанта. Мадярські звірства».
Грала кобза і співав кобзар. Мимо проїзжали іномарки. Їхні власники з подивом витріщалися на нас…
З Міжгірщини автоколона вирушила на Красне Поле, аби й там українські націоналісти поклали свої серця до ніг розтерзаних героїв. Знову лунає літургія о. Віталія. Чоловічий ансамбль із Берегова виконує державний гімн. Співають всі, бо не прийшли сюди за контрольованими списками.
Своє полум'яне слово мовив Віктор Рог, гість зі столиці, редактор газети «Шлях Перемоги», один із засновників Молодіжного Націоналістичного Конгресу. Виступаючі старші побратими звертаються до молоді, наказуючи їй високо нести червоно-чорний стяг боротьби, міцно триматися пліч-о-пліч, змітаючи зі свого шляху весь непотріб, який сьогодні заважає жити, не даючи Україні стати українською.
Перед акцією «Свободи» провела масовий захід на Красному Полі влада, від обласної до районних. Прапорів «Партії Регіонів» - море, «Єдиного Центру» - менше, декілька у помаранчевих шаликах. Вони також вшановували, та чи всі щиро? Бо зі слів очевидців виконували державний гімн у більшості мовчки, надувшись мов сичі. Чи загинули б за Україну, як ті, що на Красному Полі?...
Захисники невеличкої Карпатської України заклали своєю кров'ю фундамент української держави. Своєю святою Вірою і кришталевою Честю. Що заклали у нашу державність владці? Корупцію, бандитизм, злодійство, брехню, служіння чужим інтересам, неповагу власного народу до них самих та до своєї країни. Звідки ж це?
Ми добре пам'ятаємо, як у кінці 80-х купкою патріотів-рухівців було закладено невеличкий дерев'яний хрест на Красному Полі. Як багато тих, хто нині при владі, реготали тоді з нас, обзиваючи дурнями. Але хто дурний сьогодні?! Ненавиділи вони тих, що впали за Україну того часу, ненавидять нас і тепер.
Хто ж то потурає Угорщині гепати свої імперіалістичні «турули» (орли) на українській землі? Закладаючи пам'ятники колишнім окупантам, нащадки яких нині сплять і бачуть Закарпаття у «лоні» Великоугорщини. Ось чому не чути слів вибачення за скоєні гріхи від нашого «доброго» сусіда. Тому не шкодує голова обласної «Свободи» О. Куцин, що підняв руку на імперський мадярський символ на Верецькому перевалі. Нехай тягнуть собі ту бездарну купу каміння додому.
Шкода, але у нас теж лохів вистачає. Так-званих «русинів», котрі клюють на чужу вудицю, мріючи про свій юдиний кусень від материнського тіла. Не розуміють, сироти, що забирають не для того, аби віддавати. Наші «рідні» олігархи не вчать нічому?
Тему політичного русинства розкручують й окремі закарпатські «вожді» задля примарного власного князівства. І слово «зрадник» їх не лякає.
Вкрай необхідно згадати й 8 березня. Як рекламувався «женскій празднік» заздалегідь у центральних ЗМІ! А вже на самий «празднік» телеканали лускали від всеохоплюючої радості за наших дам, насправді вшановуючи Розу Люксембург, нью-йоркських проституток і єврейський Пурим. Церква просила не чинити ґвалту – Великий Піст бо! Не допомогло.
А про захисників Карпатської України ледь згадали, так, мєжду прочім. Хто то глумиться над пам’яттю перших бійців з нацизмом???
Тому наразі актуальними стали слова Олега Куцина: - Ми знову боремося за Україну у … «вільній» Україні! Нас знову намагаються розшматувати і окупувати любим шляхом різні «доброзичливі браття». Занадто ласий шматок для них українська земля.
Сьогодні ми вшановуємо всіх, хто віддав життя за цю землю: українських Січових Стрільців , студентів, героїв Крут, повстанців Холодного Яру, карпатських січовиків, вояків УПА, які дивляться на нас з небес, застерігаючи від помилок. Ми не сміємо зрадити їх! І якщо потрібно захистити Вітчизну від ворога, ми готові до зброї, до священної битви за українську Україну! Завершилась патріотична акція українських націоналістів смолоскипною ходою в Ужгороді.
До-речі. Де б не з'являлася автоколона свободівців, зустрічна молодь вітала нас правицею піднятою догори і стисненою в кулак.
Пост-скриптум. У неділю, 27 березня на Верецькому перевалі свободівцями встановлено ще один пам’ятний Хрест на місці чергового розстрілу карпатських січовиків. Державні ЗМІ мовчать. Голові Закарпатського ВО «Свобода» «шиють» кримінал за праве діло українців.
Учасник автопробігу, Петро Дідух.
|